June 6, 2008

minyak oh minyak..

salam..

ermm..klu g mana2 kawasan kat malaysia skrg nih..sure harga minyak menjadi topik utama yang dibincangkan..well..for those yang masih belum tahu (i wonder if there's any..)..harga minyak petrol dinaikkan lagi sebanyak 78 sen menjadikan harga sekarang rm 2.70 seliter..pehh..banyak tuh..kenaikan lebih kurang 40% dari harga asal..duhh

imho..kenaikan minyak kali nih mmg sgt2 wrong timing..yelah..people still try to get used with the increase of the rice price..but then tiba2 gov naikkan minyak plak..manalah x kelam kabut..at least bagilah rakyat peluang untuk bersedia..bagi yang berada mungkin x jadi masalah..tapi pikirkanlah kepada yang berpendapatan rendah dan kurang bernasib baik..mmg akan timbul masalah bagi mereka..yelah..orang gov manalah dapat paham..mereka dapat semua kelebihan yang orang lain x dapat..damn!..setakat bagi subsidi rm 625 setahun (utk keta) and rm 150 utk moto mmg x cukup..banyakkan lah lagi bantuan utk rakyat klu betul2 nak bantu rakyat..

well..klu harga minyak naik..tentulah keuntungan petronas semakin berlipat2 kali ganda..yeah..no doubt about it..even masa harga rendah pun untung berbillion2..inikan pula bila harga dah naik melambung2..mesti bertambah2 kembung poket petronas..dan yang lagi untung mestilah kerajaan..sebab hampir semua keuntungan petronas kerajaan yg kaut..fuhh..pandai btul kerajaan..kerajaan paklah memang bijak..

erm..ekceli banyak implikasi bila harga minyak naik..bila minyak naik..harga barang pun mesti naik..harga pengangkutan awam pun mesti naik..n mcm2 lagi lah..terus terang aku cakap..aku x risau sgt bila harga minyak naik..tapi aku lagi risau dengan kesan2 dari kenaikan harga minyak nih..aduh..well..as a student..mungkin aku x trasa lg kesan2nya..tp aku kesian dengan mak n ayah aku yg terpaksa menanggungnya..aduh..

2 comments:

nani said...

verryyyyy trueeee :D go md zaini

Anonymous said...

marilah sama2 kita mendaftar msuk ke ISA...
hahaha....